Хочете покращити ефективність рекламних кампаній у Google Ads? Дізнайтесь, як правильно використовувати стандартні аудиторії для точного таргетингу та збільшення конверсій!
У 2006 році журнал Time оголосив “Людиною року” кожного користувача інтернету. Тоді швидкість завантаження вебсторінок була далекою від ідеалу. Однак інтернет і технології стрімко розвиваються, й тепер затримка на декілька секунд може коштувати бізнесу значної кількості втрачених клієнтів.
У цій статті ми розглянемо як саме швидкість завантаження сайту впливає на утримання відвідувачів та кількість здійснених ними конверсій, якими сервісами її вимірювати, розповімо про найчастіші причини повільного завантаження, а також що робити з сайтом, щоб його прискорити.
Швидкість завантаження сторінок: чи залежить від неї конверсія?
Низька швидкість завантаження сайту призводить не до одного негативного наслідку. Найсерйозніший із них – суттєве зниження продажів і мізерний відсоток користувачів, які зайдуть на сайт повторно. Крім того, швидкість сайту безпосередньо впливає і на його позицію в пошуковій видачі.
Як показало дослідження Dynatrace, понад половина користувачів йдуть із сайту, якщо той завантажується довше 3 секунд. Ба більше, навіть затримка на 0,5 секунди може знизити продажі на 10%. Аналогічно, за даними Portent, сайт, який завантажується за секунду, має коефіцієнт конверсії у 2,5 раза вищий, ніж сайт, якому для повного завантаження необхідно 5 секунд.
Зрештою сайт, який довго завантажується, викликає у користувачів відчуття ненадійності та непрофесійності. А оскільки конкуренція в інтернеті досить висока, шансів виправити перше враження вкрай мало. Водночас швидкий сайт позитивно впливає на глибину перегляду сторінок і показник відмов. А це, своєю чергою, призводить до симпатії з боку Google та покращення позицій у видачі.
Також слід зауважити, що швидкість сайту критично важлива для користувачів мобільних пристроїв. Саме тому Google зараз керується стратегією Mobile First, згідно з якою пріоритет у видачі надається тому сайту, який оптимізований передусім під мобайл. Цілком логічно з огляду на те, що, за даними Forbes, 91% користувачів у 2024 році принаймні раз здійснювали онлайн-покупки зі смартфона.
Отже, що ми маємо в підсумку:
- 1-2 секунди – ідеальний результат,
- 2-3 секунди – цілком пристойно,
- 4-7 секунд – уже можливі негативні наслідки,
- 8-11 секунд – сайт вимагає негайної оптимізації,
- від 11 секунд і більше – катастрофічний рівень.
Варто зауважити, що навіть найкритичніший показник можна подолати, якщо вжити належних заходів. Та щоб не погіршувати продажі та конверсію, цим потрібно займатися якнайшвидше.
Як перевірити швидкість сайту
Перевіряти та контролювати швидкість сайту можна в спеціальних сервісах. Найпопулярнішими є такі:
- Google PageSpeed Insights,
- GTmetrix,
- WebPageTest,
- Lighthouse (у Chrome DevTools).
Зупинімось на кожному з них детальніше.
Google PageSpeed Insights – безкоштовний сервіс, створений Google. Його сильні сторони – мінімалістичний інтерфейс, зрозуміла навігація та наявність рекомендацій щодо покращення показників.
Додаткова зручність цього інструмента – можливість переглянути показники як десктопної, так і мобільної версії сайту. Google PageSpeed Insights базується на технології Lighthouse, яку доповнюють різноманітні дані про досвід користувачів. До речі, існує розширення Lighthouse для Chrome, за допомогою якого можна перевіряти продуктивність сайту прямо в браузері.
GTmetrix багато в чому схожий на попередній інструмент. Він також простий, безкоштовний та ділиться порадами з покращення. Щоб отримати детальний звіт щодо сайту, потрібно зареєструватись. Також в GTmetrix доступна історія перевірок, що дозволяє аналізувати покращення та бачити прогрес. Щоправда, ця та більшість інших корисних його функцій доступні лише у платній версії.
WebPageTest пропонує користувачам проаналізувати швидкодію сайту, імітуючи його відображення на різних пристроях, браузерах і країнах тощо. Ще одна його перевага – створення зрозумілих та інформативних графіків, які доповнюють рекомендації. Однак щоб їх отримати, доведеться зачекати у віртуальній черзі.
Такі сервіси послуговуються спеціальними метриками, як-от:
-
TTFB – відтинок часу, за який браузер надсилає запит на сервер і отримує перший байт даних з нього.
-
FCP – метрика, яка вимірює, скільки часу необхідно для того, щоб користувач побачив перший вміст на сайті.
-
LCP – індикатор того, скільки потрібно часу, щоб користувачу відобразився найбільший елемент на сторінці сайту.
-
TTI – показник того, за який час сайт цілковито завантажується та стає доступним для взаємодії: наприклад, натискання кнопок, використання пошуку тощо.
-
CLS – метрика, яка оцінює плавність відображення контенту (верстки) та рівень несподіваних зсувів (наприклад, коли “стрибають” кнопки або текст розташовується неправильно).
-
INP – індикатор часу, який минає від моменту взаємодії користувача з інтерактивними елементами (наприклад, натискання кнопки) до завершення обробки цієї дії та повного оновлення вмісту сторінки.
Основні причини повільного сайту
На швидкість завантаження впливає цілий комплекс факторів. Виділимо основні:
- хостинг,
- оптимізація зображень,
- кешування,
- чистота коду,
- зайві плагіни.
Хостинг. Важливість швидкого та надійного хостингу неможливо переоцінити. Адже потужність та географічне розташування серверів безпосередньо впливає на швидкість завантаження сайту для користувачів. Також від нього залежить рівень безпеки, якість та своєчасність технічної підтримки тощо.
Поза тим, варто враховувати й тип хостингу, який підбирається з урахуванням потреб сайту. Так, наприклад, для невеликих і середніх за розміром проєктів оптимальним варіантом буде віртуальний хостинг. Натомість для масштабних сайтів підійде виділений сервер або VPS.
Оптимізація зображень. Як відомо, зображення з високою роздільною здатністю істотно обтяжують сайт. Тому важливо, щоб відбувалось правильне їх стиснення, яке не супроводжуватиметься втратою якості. Тому зображення мають конвертуватись у відповідний формат, наприклад, WebP та AVIF, які є сучасними аналогами застарілих PNG і JPG.
Кешування. Воно дозволяє зберігати контент сайту в пам’яті браузера, щоб під час повторного відвідування сторінки завантажувалися швидше. Таким чином, сервер не витрачає зайві ресурси на їхнє відтворення.
Чистота коду. Код вимагає впорядкованості та оптимізації. Позаяк пробіли, дублювання та зайві рядки уповільнюють роботу сайту.
Зайві плагіни. Звісно, плагіни поліпшують функціонал і розширюють можливості сайту. Але якщо їх стає забагато, додається зайве навантаження на сервер, що безпосередньо впливає на швидкість завантаження сайту.
Як прискорити сайт (дієві рішення)
З урахуванням згаданих вище факторів, можна виснувати дієві методи оптимізації сайту.
Оптимізація фронтенду
Для підвищення швидкості завантаження сторінок передусім важливо оптимізувати фронтенд. Одним із найбільш ефективних методів є стиснення зображень. Сучасні формати, такі як WebP та AVIF, дозволяють значно зменшити розмір файлів без втрати якості картинки. Зробити це можна за допомогою інструментів Squoosh або ImageMagick.
Також не варто забувати про lazy loading – завантаження зображень лише в момент їхнього потрапляння в область видимості користувача. Додайте значення loading="lazy" і воно вказуватиме браузеру, що завантажувати картинку слід лише при наближенні користувача до нього.
Це істотно скоротить початковий час завантаження сайту і позитивно вплине на показники Core Web Vitals, що важливо для позицій у Google.
Оптимізація бекенду
Головний інструмент тут – кешування. Зокрема, варто звернути увагу на такі його види:
- Об’єктний кеш – зберігає результати запитів до бази даних, значно скорочуючи час відповіді сервера. Додати його можна за допомогою сервісу з відкритим вихідним кодом Memcached або системи управління базами даних Redis.
- Кеш браузера – дозволяє повторним відвідувачам завантажувати контент з локального кешу браузера, мінімізуючи навантаження на сервер. Налаштувати його можна як безкоштовними WP-плагінами, так і платними. Найпопулярніше безкоштовне рішення – W3 Total Cache, а найпопулярніше платне – WP Rocket.
- Кешування на рівні вебсервера – технології LiteSpeed Cache, що інтегруються з сервером LiteSpeed, як правило, забезпечують миттєве завантаження сторінок. Для цього достатньо встановити плагін LSCWP в адмінпанелі WP, активувати його та правильно налаштувати.
Грамотно налаштоване кешування дозволить зменшити навантаження на сервер, прискорити час відповіді та значно покращити користувацький досвід.
Швидкий та надійний хостинг
Один з найважливіших аспектів швидкої роботи сайту – вибір якісного хостингу. З нашої практики можемо визначити три основні моменти, які максимально прискорюють сайти на серверах – використання NVMe-дисків, вебсервера LiteSpeed і розташування дата-центру із серверами.
Вибір хостингу з SSD NVMe-дисками – це гарантія швидкого доступу до даних. Порівняно зі звичайними HDD та навіть класичними SSD-дисками, NVMe забезпечує до 10 разів більшу швидкість читання та запису.
LiteSpeed, зі свого боку, є одним із найшвидших вебсерверів (у 12 разів швидше за Nginx і аж у 84 рази швидше за Apache, за результатами тестування сайтів на WordPress) через те, що кешування відбувається безпосередньо на рівні вебсервера.
Щодо локації дата-центру, то ми завжди радимо обирати хостинг у тій країні, де розміщена основна частина цільової аудиторії. Адже що ближче сервер розташований до користувача, то швидше у нього будуть завантажуватися сторінки сайту.
Проте, якщо обрати локацію неможливо, потрібно буде додатково підключити послугу CDN, наприклад за посередництва CloudFlare. Це дозволить забезпечити швидке завантаження контенту сайту для користувачів, незалежно від того, де вони є, завдяки доставці статичних файлів із найближчих до них серверів CDN.
Також зауважимо, що краще обирати хостинг-провайдера, який контролює навантаження на сервери, не допускаючи перевантажень – це гарантуватиме стабільність роботи вашого ресурсу. Спеціальні налаштування серверів під WordPress (до прикладу, в HostPro) дозволяють досягти максимальної продуктивності та швидкості завантаження.
Висновок
Швидкий сайт – запорука позитивного користувацького досвіду і, як наслідок, кращих позицій у пошуковій видачі та вищих продажів. Не втрачайте потенційних клієнтів через повільне завантаження сторінок. Перевірте швидкість свого ресурсу вже зараз і обирайте надійний хостинг, щоб сайт завантажувався миттєво і завжди працював стабільно.
Ви можете поділитися статтею у соц. мережах
Будемо вдосконалювати наш контент. Гарного дня :)